Dag 15 zaterdag - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu Dag 15 zaterdag - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu

Dag 15 zaterdag

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Antwerpen Banjul Challenge 2016

16 Oktober 2016 | Mauritanië, Nouakchott

Vandaag nog n rustdag in Nouakchott, vanavond komen de zandhazen uit de Sahara, ze hebben dan in 3 dagen die 450km gereden door het zand, (evenwijdig met de hardeweg) We hoorde gisteren van Cor dat de motorrijders Joop en May ook een stuk weg hebben genomen omdat het door het zand wel zwaar was. Ze zijn daarna door gereden naar de overnachting waar ook de auto's komen.
Wij hebben na het ontbijt de motoren weer afgetankt, de ketting gesmeerd en olie nagekeken zodat ze start klaar staan voor morgen.
Vader Jan had geregeld om te lunchen bij Ahmed en zijn vrouw Zahya, ze zijn pas 2mnd getrouwd en hebben n mooi huis/appartement, eerst dronken we 3x uit een klein glaasje muntthee en daarna had ze heerlijke couscous gemaakt. Geen tafeltje in het midden, nee de vloer werd gedekt, er kwam op een tafelkleed 3 grote schalen met couscous groenten en vlees, we moesten er met kleermakerszit rond gaan zitten wat niet voor iedereen gemakkelijk was maar het eten was heerlijk, er kwam nog een grote schaal met fruit. Zahya kreeg een flink applaus.
Het eten wat overblijft geven Ahmed en Zahya aan de overburen, een gezin met 10 kinderen die wonen in een tent.
Daarna zijn we naar de Sahara gereden waar we gezien hebben hoe ze camels/dromedaris melken, we hebben ook allemaal gedronken uit de grote melkschaal, zelfs Jan die thuis geen melk drinkt. We hebben nog melk meegenomen voor morgenvroeg. En zand voor de verzameling, nu Saharazand.
Tijdens een wandelingetje door de straat heeft Jan weer 2 nummerplaten van Mauritanië geschoord. We zijn even n winkel binnen gelopen, toch is hier vanalles te koop, van Dasty tot Ajax, en van Nivea tot een soort van Deet, een malaria crème, want deze ligt nog bij Dirk in de auto. Ook op de hoek een soort van Intratuin en voor de rijke een luxe gebak zaak.
Terug bij het hotel waren ook hier de zandhazen gearriveerd, we hebben foto's gezien en ook zij hebben prachtige dagen gehad. Ze hebben met 100 km/uur door de Sahara en over het strand gereden, gaaf moet dat zijn, hier zien we nog wel filmpjes van.
Aan de jongen van de receptie had ik gevraagd of hij voor mij ergens een landkaart van Mauritanië kon kopen, een Michelinkaart of zo iets!!! Nu heeft hij voor mij een Mauritanië poster gekocht!! Ook goed, al was dat niet de bedoeling, foutje in de communicatie.
Om 20.00uur was de briefing van Cor over de gang van zaken morgen bij de grensovergang met Senegal.
Om 21.00uur stond de taxi van Ahmed weer voor de deur om naar de BBQ te gaan, nu zien we ook dat zijn vriend de taxi ook geen knipperlicht en achterlicht in zijn auto heeft. Waar rijden we naar toe? Het is donker en we komen na 15min op een soort van plein waar Khaima-tenten staan. Ahmed gaat onderhandelen en vraagt of we geitenbout of kip van de BBQ wíllen, we gaan voor een halve kip per persoon, er wordt een prijs afgesproken en even later krijgen we 3 schalen met ieder een hele kip erop (we zijn met zessen) met stukken stokbrood. Wel eerst de handen desinfecteren met het flesje 'wassen zonder water'.,
Wat een locatie in het pikke donker en het is ook nog lekker en gezellig een onvergetelijk uitje.
Bij het hotel gaan de mannen nog stiekem een koel pilsje drinken op de kamer, ik probeer nog foto's op deze site te krijgen, maar er zitten nu meer mensen op internet, het lukt niet meer.

  • 16 Oktober 2016 - 21:48

    Miny Hesen:

    Als ik dat allemaal zo lees Wilma hebben jullie best wel veel mensen onderweg die jullie kennen en dat is heel fijn denk ik Fijn dat er op veel plaatsen toch goed voor jullie gezorgd word en even verwennen met zo'n lekker eten . Wat een belevenis allemaal veel zand en zee maar het moet ook niet te makkelijk zijn anders is het geen uitgaging redden jullie het allemaal nog ? ja toch hoop ik Nou Wilma en de rest ga zo door en fijn dat we mee mogen beleven op papier
    Sterkte voor allemaal en gr Miny


  • 17 Oktober 2016 - 07:45

    Wilma Hartman:

    Hallo wereldreizegers
    JAN en melk dat is onwerkelijk, Dortjes zijn geen melkdrinkers, en dan nog van een kameel Je kunt straks alles voor hem zetten, die lust voortaan alles.
    Weer een beleving, ook de adressen voor de innige mens ontbreekt niet.
    Die kleermakers zit ,dat geloof ik graag dat dit niet voor iedereen prettig zit,
    Ik had dit wel willen zien.maar als het op eten aan komt dan lukt het nog liggelijk.
    De grens van Senagal over wat zijn jullie al ver, en de motoren doen het nog steeds ,
    Ook al een heel prestatie op zich,
    Steeds dichter naar de eindstreep, succesvol jullie allemaal zeker voor de zandhazen.
    Wilma bedankt voor je prachtige verslagen het blijf boeiend.
    Groetjes, Wilma Hartman


  • 17 Oktober 2016 - 09:59

    Mdortmans@home.nl:

    Fantastisch allemaal....en dan nog melk van kameel drinken door enen DORT...niet te geloven..
    Nu op naar het einddoel...
    Het gaat jullie goed.
    Thieu en Tonny.

  • 17 Oktober 2016 - 18:40

    Angela:

    De avonturen van Wilma en co - zalig en boeiend!
    THX Wilma, ook voor de dagelijkse foto's!
    Geniet van elk moment!
    Veel plezier aan iedereen richting 't Zuiden...
    Knuffel vanuit België
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Vertrek 1 oktober 2016 in Antwerpen met auto of motor. Aankomst 20 oktober in Banjul in Gambia. Terug reis met vliegtuig. Wij rijden als Team Kalidoe mee met de Antwerpen Banjul Challenge Wij zijn: Tonnie, Elles, May, Joop, Jan en Wilma

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 1534
Totaal aantal bezoekers 64545

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

23 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

20 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Oktober 2016 - 28 Oktober 2016

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Landen bezocht: