Dag 25 Fruitvrouw Kady - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu Dag 25 Fruitvrouw Kady - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu

Dag 25 Fruitvrouw Kady

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Antwerpen Banjul Challenge 2016

27 Oktober 2016 | Gambia, Banjul

Even vooraan beginnen hoe het contact met Kady tot stand kwam.
Toen mijn buurvrouw Mientje hoorde dat wij naar Gambia gingen vertelde ze, dat de schoonouders van dochter Mieke, in Gambia een huis gebouwd hebben voor Kady.
Kady is en weduwe met 8 kinderen, Piet en Annie zijn helaas al overleden, maar zij gingen met vrienden Jos en Nelly regelmatig naar Gambia, zij hebben destijds deze Kady ontmoet als fruitvrouw op het strand, en hebben heel veel gedaan om geld bij elkaar te krijgen om voor Kady een huis te bouwen en om haar kinderen te kunnen laten studeren.

Ik heb aan Mieke gevraagd wat wij voor deze familie kunnen betekenen.
Bob en Dirk hadden in hun Zijtaart on Tour auto spullen, zoals dat Swiss Sens matras, curver bakken, koelkastje enz. wat ze af wilde geven aan Kady.
Wij hadden van Mieke een beschrijving gekregen hoe we deze fruitvrouw Kady konden vinden.
Als je via het Senegambia Hotel (laten wij hier nu net geboekt hebben) naar het strand loopt, als je dan naar links loopt, na 200/300m staan daar fruit stalletjes, Kady is een vrouw met 3 littekens op haar wang, hier kun je naar haar vragen.
En we hebben ze gevonden.
Mieke heeft WhatsApp contact met zoon Bambo, ze wisten dat wij op 20 oktober met de ferry zouden aankomen, al zoekende bij de fruit stalletjes riep ze in een keer, WILMAAAA, inderdaad op allebei haar wangen 3 (indianen)litteken strepen, dus ik wist dat het Kady was, ze omhelsde ons of we elkaar al kende.
Take a seat, ze zette 2 stoelen en n tafeltje klaar en we krijgen eigen gebakken pindakoekjes, ondertussen maakt ze een bord fruit voor ons, er werd een papaya en n sinaasappel geschild, een ananas open gesneden en een kokos open gemaakt en in stukjes gesneden, allemaal vers.
Ze bleef ondertussen zingen en roepen dat ze blij was dat wij er waren.
Na het ontvangst vertelde we, dat Mieke ons verteld had dat ze n zak rijst van 50kg van haar zou krijgen, (ook van moeder Mientje een zak maar dit hebben we nu nog niet gezegd) Thank you, thank you en ze begon weer te zingen.
We spraken af dat we dinsdag naar de markt gaan.

Om 10.00uur op dinsdag staat er een jongen rond te kijken bij de ingang van het hotel, ik vraag, 'What's your name' (dat vragen ze hier ook heel de dag aan ons) hij zegt Bambo, en we maken kennis.
We hebben spullen bij die niet meer mee naar huis gaan zoals: motorhelm, motorschoenen, spin, laptop, motor-trui, T-shirts, werkschoenen van Dirk, regenpak, enz.
We stappen in de taxi en rijden naar het huis van Kady, het is op een ommuurd stukje grond, wat ze compound noemen, rechts staat een blauw huis waar heel de familie buiten komt, het blijkt het huis van een Oom te zijn, een 'twee onder een kap', met golfplaten, rechts woont de oom, links Kady, tja met hoeveel weet ik niet, er staat een groot bed in en 3 grote fauteuil stoelen. Ze stelt haar kinderen Bambo, Lamin, Maria en ? ? voor en 2 kleinkinderen.
We delen de spulletjes uit, een zoon past mijn motorschoenen en krijgt ook de helm, Bambo kan overweg met een computer en krijgt de laptop, wij vertellen erbij dat deze van n zus van Jan is, thank you, thank you, Kady is heel blij met het regenpak, voor op het strand in de regentijd en als de wind koud is.
Na het sinterklaas gebeuren, vragen we of dit huis, Annie en Piet gebouwd hebben, nee, het is het huis achter op het erf.
We gaan kijken, een 'drie onder een kap', heel groot, Jan schat, 12m bij 8m. Links, de helft van het gebouw is voor moeder Kady, maar het is nog niet af, de ruw bouw staat er, er wordt een sleutel gehaald en Kady laat zien waar de slaapkamer de huiskamer, de keuken, douche en
wc moet komen, de elektrische bedrading zit er in, maar volgens Kady moeten de muren en plafonds nog geschilderd en de vloer betegeld en glas in de ramen.
In het middelste huis ligt een matras op de grond met n stoel en kleding erop, hier slaapt Lamin, het rechtse huis, is voor Maria maar ook op slot alleen de ruw bouw.
Ja, een mooi huis, maar wanneer en hoe wordt het afgewerkt ?
Midden in de compound ligt 'n hoop zand, het is metselzand. Er staat ook nog een gebouw waar een muur uit gevallen is, Jan zegt hier hebben ze de verkeerde verhouding metsel-specie gebruikt.

  • 27 Oktober 2016 - 19:20

    Miny Hesen:

    Wat een bijzonder verhaal Wilma zo ver van huis en dan je naam Wilma te horen roepen hoe is het mogelijk dat jullie die familie hebben kunnen vinden maar ht heeft weer zo moeten zijn Hebben jullie nog wel iets aan je lijf als je thuis komt..? Het word daar alleen maar moeilijker om weer naar huis te komen denk ik het is allemaal zo mooi wat jullie daar mee maken maar dan (mooi)tussen haakjeswant het is eigenlijk alleen maar armoede .Wilma bedankt weer voor de zoveelste pagina van je boek het was weer bijzonder
    Groetjes Miny

  • 28 Oktober 2016 - 10:42

    Wilma Hartman:

    Ik kan niet anders zeggen als: mooi mooi mooi, wat heb je goed werk verricht.
    Z'n blijdschap en uitstraling van Kady kan ik me helemaal voorstellen met de gift die je geschonken hebt. Het is is daar op de goede plek gekomen.
    Al wat je daar ziet wil je deze mensen helpen en dat is je gelukt.
    Ik zie jullie daar nog eens terug komen,je hebt het nu met eigen ogen gezien en dat werkt aanstekelijk.
    Je gaat met een goed gevoel naar huis.
    Met vele herinneringen mooie verhalen en foto's ga je straks een wereld boek maken
    Dat wordt jou unicum.
    Goede terug vlucht en een warm welkom hier in Nederland.
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Vertrek 1 oktober 2016 in Antwerpen met auto of motor. Aankomst 20 oktober in Banjul in Gambia. Terug reis met vliegtuig. Wij rijden als Team Kalidoe mee met de Antwerpen Banjul Challenge Wij zijn: Tonnie, Elles, May, Joop, Jan en Wilma

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 64344

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

23 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

20 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Oktober 2016 - 28 Oktober 2016

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Landen bezocht: