Dag 21 projecten - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu Dag 21 projecten - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu

Dag 21 projecten

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Antwerpen Banjul Challenge 2016

25 Oktober 2016 | Gambia, Banjul

Vandaag naar 2 projecten van de Stichting Helping Hands Foundation geweest die op de lijst van de Antwerpen Banjul Challenge staan waar het geld van de veiling naar toe gaat.
Eerst vanmorgen naar het Bijilo Medical Center waar de Belgische jongens van Team Belgian Wood hun donatie aan schenken.
We komen aan en dan wordt verteld dat de contactpersoon Dr. Menno Bakker zijn ontslag heeft genomen en nu ergens in Azië werkt.
Dit ziekenhuis heeft een laboratorium voor SOA preventie en medicatie.
We krijgen een rondleiding door het ziekenhuis van een Zwitserse dame, ze zegt er de directeur te zijn.
Er zijn wel geteld 24 bedden, op de boven verdieping zien we alleen lege bedden, op de begane grond liggen er in 3 bedden patiënten, een met infuus. Ik vraag of ik n foto mag maken en dat is goed.
We verbazen ons over de weinig patiënten, nu na de regentijd er veel kans is op malaria.
In een kamertje zit n dokter er komt ook iemand voor consult uit.
We komen in n kamer waar een mobiel röntgen apparaat staat ook ooit geschonken en vorig jaar hebben ze 24 zonnepanelen gekregen de apparatuur ziet er goed verzorgd uit in een nieuwe schuur. Ze zijn nu wat electrische tijd betreft zelfvoorzienend. Ook staat er een mooie ambulance deze is ook ooit geschonken.
Dan komen we in de sterilisatie ruimte, de scharen en de steriele handschoenen hangen aan de waslijn te drogen!!!
Er ligt n doos Klinion splitgazen met Nederlands opschrift.
Verder oude stoffige verband artikelen in n vuil bakje. En met grote letters hangt er het TIME model, de wondbehandeling bij huidletsel!!!!
Cor de Bresser en iemand van de Foundation en ook de jongens van Team Belgian Wood stellen vragen wat ze met de donatie gaan doen.
Er hangt een plaat met: op dinsdag van 11-16 uur spreekuur voor zwangere vrouwen en op donderdag consultatie bureau voor de kinderen.
Ik heb de Belgische jongens, die morgen naar huis gaan, belooft dat ik een van deze 2 dagen ga kijken of er bedrijvigheid is.
Samengevat valt dit project een beetje tegen.

Onderweg vraagt Jan aan de taxichauffeur of hij ergens nummerplaten zou kunnen krijgen? Hij had een vriend waar hij wel met ons mee naar toe zou rijden!!! Langs de rokende vuilnisbelt stopt hij, en inderdaad uit een schuur komen nummerplaten, ik knip nog even n foto rondje, het is dat we onderweg al wat gezien hebben, maar als je hier uit het vliegtuig stapt voor een vakantie, krijg je wel een cultuur schok.

s'Middags zijn we uitgenodigd bij Second Home, waar wij de donatie van de opbrengst van de veiling naar toe doen, we worden door de kinderen en verder personeel ontvangen met muziek en zang.
Mieke, de vrouw van Tonnie die de auto van Team Kalidoe reed, en bestuurslid van Second Home leidde ons rond in het gebouw, er is 1 meisjes kamer en 2 jongens kamers, badkamer, keuken, slaapkamer van Marie en n berging, voor Afrika begrippen ziet het er allemaal keurig uit. Deze verstandelijk en lichamelijk beperkte kinderen hebben het geluk om hier te mogen wonen. Een gehandicapt kind hebben, is alleen maar een last voor de familie, ze kunnen niet uitgehuwelijkt worden, ze verdienen geen geld, ze kosten alleen maar geld en zijn ze daarom liever kwijt dan rijk.
Een jongen is na de schoolvakantie nog niet terug gekomen, het vermoeden is dat hij besneden is, en daarom nog niet kan komen.
De voorzitter van Second Home Jos Laurensen was ook aanwezig (ook omdat morgen, Marie, de moeder/leidster van de kinderen gaat trouwen) hij deed een mooi dankwoordje aan alle deelnemers van de Challenge die doneren aan Second Home, dat zijn onze 4 motoren en 4 auto's, de auto van Team Heren 4x4, de auto van Team Groene Welle, de auto van Team Kalidoe en de auto van de Opa's wordt ter plekken geschonken aan Second Home met een sleutel overdracht. Deze auto wordt gebruikt om de kinderen op vrijdagmiddag naar huis te brengen en op maandag ochtend weer op te halen, de kinderen worden verder heel de week verzorgd bij Second Home.
Elles vraagt iedereen nog naar voren en wij krijgen dan symbolisch een ketting als dank.
Voor het huis bij de poort wordt er nog n groepsfoto gemaakt, en de auto van de Opa's wordt geschonken zodat de kinderen dit kunnen zien. Daarna krijgen de kinderen van de Opa's en Oma's nog nieuwe voetbalschoenen. Samengevat één groot feest.
Dan worden we uitgenodigd om mee te eten, en dat laat ons goed smaken.
Bij dit project hebben we een goed gevoel dat het geld goed besteed wordt.

  • 25 Oktober 2016 - 12:02

    Joke Van Zutphen:

    Wat een verhaal, we komen er wel achter dat het indrukwekkend is voor jullie het schrijven vind ik al heel wat laat staan het zien.
    BEDANKT VOOR DE UITLEG .

  • 25 Oktober 2016 - 12:43

    Miny Hesen:

    Wat fijn voor jullie dat je met eigen ogen hebt kunnen zien dat het heel hard nodig is om te mogen en kunnen helpen dit is zo'n zware reis wel waard geweest denk ik als ik het zo lees Wilma wat verras je ons weer met je mooie verhaal en van vakantie is nog weinig te merken het blijven spannende verhalen.Dank je wel weer voor het goede nieuws
    Groetjes en dank voor allen Miny

  • 25 Oktober 2016 - 17:50

    Marianne Van Heertum:

    Nou Wilma als ik lees over de sterilisatie spullen denk ik nu wel even na als wij uit het magazijn zo maar kunnen pakken en van alles op voorraad hebben wat een luxe, hebben wij.
    Fijn dat je alles met eigen ogen hebt mge aanschouwen maakt veel indruk datzeker maar ook een goed gevoel te weten waar alles blijft.

    Succes verder en dank je weer voor je verslag.

  • 25 Oktober 2016 - 20:39

    Gerald Gillis En Andrea Gillis-de Laat:

    Hoi Wilma.

    We willen je bedanken voor het mooie, duidelijke reisverslag...we zijn `n beetje "meegereden" en hebben genoten van jullie avonturen(zo spannend soms) Goed en beeldend door jou op papier gezet! Chapeau!! Groeten van ons!

  • 25 Oktober 2016 - 23:37

    Tonnie:

    Hoi Wilma.

    Ik vond het heel leuk om al je verhalen te lezen en stelde het mij voor hoe het zou zijn om op de motor zo ver te rijden.
    Erg knap dat jullie het volbracht hebben en kan bijna niet wachten om de verhalen live aan te horen.
    nog een prettige vakantie en doe jan ook de groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Vertrek 1 oktober 2016 in Antwerpen met auto of motor. Aankomst 20 oktober in Banjul in Gambia. Terug reis met vliegtuig. Wij rijden als Team Kalidoe mee met de Antwerpen Banjul Challenge Wij zijn: Tonnie, Elles, May, Joop, Jan en Wilma

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 64463

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

23 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

20 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

09 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

07 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Oktober 2016 - 28 Oktober 2016

Antwerpen Banjul Challenge 2016

Landen bezocht: