Dag 18 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Antwerpen Banjul Challenge 2016 - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Antwerpen Banjul Challenge 2016

19 Oktober 2016 | Senegal, Dakar

Rustdag in Dakar.
Vandaag de rijke toerist uitgehangen.
Vanmorgen eerst een ontbijt met omelet, daarna zie ik waar de eieren vandaan komen, er staan een paar struisvogels, eenden en kippen achter het restaurant, zelfvoorzienend en vers.
Om 10.00uur met z'n alle met een quad of eigen auto rond het Lac du Rose gereden, in de ochtend is het meer op zijn mooiste kleur zegt de gids, inderdaad roze.
We zijn over de duin gereden waar de Parijs-Dakar Rally ook reed.
Daarna pauze aan de zee, het restaurant stond er met een cocktail. Ook kwamen er meteen mannen die hun souvenirs uitstalde, hier een mooi Dakar-autootje gekocht.
Die zee, wat n plaatje.
Daarna het zwembad in en luieren onder de palmbomen met rieten parasolletjes.
Er wordt gezegd dat er verder niets te zien is in de drukke stad Dakar het is Senegal dus dat geloven we wel.
Om 14.30uur is de 3 gangen lunch, gekookte groente wortel, ui, courgette, paprika, hoofd menu kip en friet en vers fruit na.
Jan heeft weer een nummerplaat geschoord van Dakar - Senegal.

s'Avonds om 20.00uur is de Briefing over de laatste 2 dagen, morgen de de grensovergang naar Gambia en donderdag de ferry naar Banjul.
Er word besloten om het avondeten af te zeggen, ze hebben geen zin meer in weer kip en friet.
Alle ingrediënten wat er nog over is van deze trip wordt verzameld Team Belgian Wood, maakt hier spaghetti en macaroni van met een prutje van vanalles wat en het was nog heerlijk ook. De complimenten aan de koks.
Vanavond kwam er een Afrikagroep muziek maken, er werd gedanst en Elles heeft mee muziek gemaakt, en zo werd het toch nog laat.
En de cherrycan van Robber-Jan (met rum) is nog niet leeg, maar er wordt aan gewerkt.

Ik heb vanavond foto's gezien van Guido en Brigitte zij zijn wel naar Dakar gereden, ze hebben het mausoleum, en het standbeeld op een berg van 30m hoog van brons geschonken door Korea en de originele Dakar finish gezien en daarna gezwommen in het zoute water van Lac Rose, mooie foto's.

Wat ik thuis nog moet veranderen/aanvullen:
Kamelen melken.
Een kameel kun je niet melken zoals een koe, bij een kameel moet eerst het jong even drinken tot dat het toeschietreflex van voeding opgang is, dan duwt de herder het jong weg en melk hij met de hand in een grote schaal de kamelenmelk. Daarna mag het jong verder drinken. Na het drinken wordt het uier ingepakt, door er een groot groen blad (wat daar groeit) voor te leggen en met touwtjes vastgemaakt, zodat het jong niet tussendoor kan drinken.
Wij hebben nog n flesje melk gekocht voor morgenvroeg bij t ontbijt.

De taxi chauffeur heeft vieze nagels, als je erop gaat letten heeft dit iedereen hier. Dit moet bij de hygiëne.

Bij dat lange wachten op de grens met Senegal:
Wij staan aan de rivier en mannen (geen vrouwen ) gaan hun behoefte doen in het water, bij de grote boodschap gaat de broek uit en lopen ze het water in, bij een plasje gaan ze zitten en wassen daarna hun Charles met de linkerhand!!!
Ook zijn er mannen die de urine in een flesje doen!!! Waarom?
Jongens staan ook auto's te wassen, in een keer is het flesje weg!!!

De klok wordt in Gambia niet nog een uur verzet, dit veranderen.

Iemand vroeg hoe de temp s'nachts is, nou het blijft 30 graden, gelukkig hebben we overal nog airco gehad, niet dat ie het overal goed doet, vannacht stond de airco op 17 graden, veel te koud, maar hij ging niet hoger, toen de stekker er maar uit getrokken, tot we n paar uur later weer wakker werden in het zweet, dus toen de stekker er weer in. Daarom is het ook 2x per dag douche of als we de kans krijgen nog vaker.

• 19 Oktober 2016 - 11:44

Mari Thijssen:

Nog twee dagen en jullie enerverende motorreis zit erop. Nog even goed opletten op keien en woestijnzand, zodat jullie kunnen genieten van een welverdiende week rust

• 19 Oktober 2016 - 12:21

Joke Van Zutphen:

Wat een prachtig beeld beschrijf je steeds Wilma dat word vast weer een prachtig foto boek.
    over een paar dagen zien we jullie wel in Gambia verschijnen .
    Geniet er nog van !!

• 19 Oktober 2016 - 12:42

Jeanne Van:

Zo week even bijgelezen tussen de drukte door
    Jee wat is het toch een geweldig avetuur
    en wat mooi dat jullie dat allemaal mee mogen maken
    veel succses met alles en geniet vooral
    lieve groet Jeanne

• 19 Oktober 2016 - 12:56

Jaap:

Beste Wilma, je zeer gedetailleerde omschrijving van het dagelijks leven in Dakar en de hygiëne geven wij wel een heerlijk gevoel hier in Nederland te zijn

• 19 Oktober 2016 - 13:39

Tonny Vd Tillart:

wat is het toch leuk om te lezen hoe jullie het naar de zin hebben en wat vliegt de tijd nog
    maar 2 dagen en jullie zijn op de eind bestemming. Geniet er van en voor de laatste kilometers
    nog een veilige reis. Groetjes Harrie en Tonny

• 19 Oktober 2016 - 16:33

Wilma Hartman:

Wat een toestand daar bij die Ferry, en dat lange wachten met een hoge temperatuur
    Is een dag van vroeg in de morgen tot laat in de avond een avontuur op zich.
    Wat een verschil van cultuur wat je allemaal beschrijft,
    De eind streep komt echt dicht bij, wij genieten elke dag van je fascinerend verslag
    Luieren dat mag, jullie verdienen het allemaal.
    nog twee dagen en de finisch vlag mag dubbel over de eindstreep gezwierd worden.
    Een pluim hebben jullie nu al verdiend.
    Groetjes,
    Wilma

• 19 Oktober 2016 - 20:19

Henk En Marianne Kerssens :

Het is elke dag weer leuk over jullie geweldige trip te lezen! We hebben echt bewondering voor jullie prestatie! Mooie foto's ook!
    Ga zo door en veel succes voor de laatste dagen tot de finish!

Henk en Marianne

• 19 Oktober 2016 - 23:43

Marja Habraken:

Wat een boeiende verhalen!!
    Ha ha Wilma...jij moest natuurlijk weer ..het naadje van de kous weten..?
    Met het TOESCHIETREFLEX...bij het kamelenmelken?? (ex-kraamverzorgster) haha..
    Genieten jullie nog van de laatste dagen!
    Ook erg mooie foto"s...zodat wij er ook een avontuurlijk beeld bij hebben.
    Groetjes, Marja

• 20 Oktober 2016 - 21:18

Theo:

Weer een mooi verslag, Wilma. Op deze manier lijkt het een beetje alsof je er bij bent. Doel bijna bereikt! Veel plezier nog de komende dagen!

• 21 Oktober 2016 - 15:59

Eddy Van Waalwijk Van Doorn:

Super gaaf de berichten. sterkte met de laatste loodjes en geniet ze.